Svar: Gider stadig ikke ske mad
25. februar 2020
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt, at I har holdt pause med skemaden, og det lyder faktisk som om, at jeres datter er mere parat til grød og mos nu.. når hun ofte afviser det, lukker munden, drejer hovedet, så er det fordi hun får så meget mælk hos dig, som hun gør. Det fjerner naturligt appetitten og lysten til skemaden, når hun dier så hyppigt, og det er meget vigtigt, at du får sat amningerne ned.
Du fortæller, at du ofte ammer hver 2. time, og du fortæller også, at du ofte tilbyder hende brystet, fordi hun ligger under sin vægtkurve. Det forstår jeg godt - løsningen er dog ikke at give hende så mange hyppige amninger, men derimod at arbejde på, at hun ved brystet spiser længere tid og mere effektivt. Hun skal væk fra at "slatspise" og have bedre mælkemåltider, så hun får bedre udnyttelse af din mælk og mælkens sammensætning.
Derudover skal hun have skemad, og du fortæller, at du nogle gange giver skemad kl 12 og andre gange kl 17.. De er vigtigt, at hun får begge måltider, faktisk vil jeg anbefale, at du giver hende 3 måltider dagligt, så hun lige nu får både morgenmad, frokost og aftensmad. Hun skal ikke have ret meget, det er fint, hvis hun kan nå op på at spise bare ½ dl. Det er vigtigt, at du energiberiger skemaden med modermælkserstatning og fedtstof, hvis du laver maden selv. Du kan også købe færdige produkter - grødprodukter eller grøntsagsmos på glas :)
Det vil være rigtig godt, hvis hun ammes hver 3-4 time og du skal lade amningerne indgå som en fast del af hendes putteritual. Det er på den måde super godt, at du starter med skemad, når hun vågner og giver mælk, før hun skal sove. Når I er på tur, må du tage grød og mos med, så hun stadig tilbydes dette og du skal forsøg at holde hendes spisetider med +/- en halv times tid.
Det er rigtig fint, at du har brugt skråstolen, så I har øjenkontakt og hun kan spejle sig i dig og i din mimik. Nu hvor hun er 6 måneder vil det dog være rigtig godt, hvis du kan sætte hende i den høje stol, så hun sidder op og spiser og kommer væk fra at "ligge ned". Du må også meget gerne give hende mad i hånden, som hun selv kan sutte og gumle på, start gerne måltidet med lidt i hånden og følg så efter med lidt på en ske.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre, dagen begynder stille og roligt og hun skal ikke ammes her, men i stedet op og tilbydes morgengrød...
Morgen 8: Tilbydes grød, evt. med lidt frugtmos som topping, gerne lidt frisk blød frugt i hånden at sutte på og vand af kop.
Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur, tidspunktet afhænger af, hvornår dagen starter
Frokost 11.30: Grød (anden type end om morgenen) eller grøntsagsmos - det kan være hjemmelavet eller mos fra glas, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - tidspunktet variere også her, afhængig af hvor lang formiddagsluren er og hvad tid den ligger men måske omkring kl 13...
Eftermiddag 16-17: Ammes og sover dagens 3. lur som ofte er den korteste lur
Aften 18: Grøntsagsmos - det kan være hjemmelavet eller mos fra glas, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20...
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt
Nat 03: Ammes kortvarigt.. i takt med at hendes indtag af skemad om dagen øges, så vil hun begynde at kunne springe denne amning helt over...
Som du kan se, så indgår der i denne dagsplan 3 skemmåltider - morgen, frokost og aften. Derudover ammes din datter hver 3-4 time døgnet rundt og det vil være rigtig godt, at du begynder at følge en sådan rytme og kommer væk fra amning hver 2 time. Hvis du følger ovenstående dagsplan, så får din datter sit behov rigtig fint dækket, også selvom hun er en meget slank pige og ikke ligger højt på vægtkurven...
Du skriver, at du har forsøgt med flaske uden held, og du må naturligvis også meget gerne forsøge dette igen. Det kan f.eks. være før middagluren eller sen aften for at se om det kan gøre, at hun så vil sove et lidt længere søvnstræk. Nogle gange kan netop flaske sen aften være med til at gøre, at hun finder bedre ro og får sovet lidt mere, da MME godt kan mætte lidt mere end modermælk. Derudover ved du præcis, hvor meget hun drikker, og far får også mulighed for at tage over, så du kan få lidt ro. Der kan altså hos jer godt være nogle fordele ved flasken, hvis lillepigen vil tage imod.
Hvis hun er til den ægte vare og bare rigtig gerne vil ammes, så er det super fint, så skal du naturligvis amme hende - men hver 3-4 time vil være nok, så prøv om du kan holde dig til dette... også selvom du ikke føler, at hun har "tømt" brystet godt nok. Det kan nogle gange være en idé at du lægger en skiftning ind undervejs i amningen, så hun ammes, bliver skiftet, lagt til brystet igen og derefter puttes. Det kan også være en måde at få hende til at spise lidt længer tid på et bryst af gangen, så hun netop får brystet "tømt" godt og får den lidt federe mælk ud :)
Du skal ikke være bange for at give hende en variation af grød og mos. Da hun er 6 måneder nu, er det ret vigtigt, at du går forholdsvist hurtigt frem, og hun må gerne begynde at få lidt øllebrød og havregrød. Du kan med fordel skifte ca hver 3 dag, så hun på den måde hele tiden får lidt nyt.. Det samme gælder grøntsager - hun må få stort set alle slags grøntsager og du må meget gerne tage udgangspunkt i de grøntsager, som I selv spiser. Du kan også med fordel prøve med de færdiglavede produkter, for at se om der er noget hun kan lide der. Hun skal stille og roligt også igen med kød og fisk i sin grøntsagsmos, men start med forskellige grøntsager først og variere så med kød/fisk om et par uger, som hun bliver parat til det. Hun skal i løbet af et par uger også tilbydes mellemmåltider, men lige nu er det fint med de 3 måltider dagligt...
Jeg vil anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn og mad". I den guides du igennem måned for måned, fra de første smagsprøver, og til jeres datter er fuldt igang med familiemaden. Du kan slå fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad hun må få. Du finder dagsplaner, opskrifter osv. Den går fra 4-18 måneder. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave (3. udgave, 2. oplag 2019) :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske